Computerrelaterede smerter?
Tre ændringer kan være en hjælp.

Arbejdsstillingen kan have stor indvirkning på risikoen for at udvikle computerrelaterede smerter i nakke, skulder eller arm. En korrekt opsætning af arbejdsstationen øger muligheden for at undgå eller afhjælpe belastningsskader som følge af ensidigt gentaget arbejde* (RSI – Repetitive Strain Injury).

Som person er det umuligt at forblive i en statisk stilling hele dagen. Vi er nødt til at bevæge os. Det vigtigste er at opnå en naturlig kropsstilling, hvor leddene har en naturlig vinkel. Det reducerer belastningen af bevægeapparatet og skaber fundamentet for en sund kropsholdning.

Gennemfør vores test

Her er en række ændringer og løsninger, der hjælper dig til et bedre arbejdsmiljø. Bed en kollega eller ven om at observere din holdning for at se, hvad du kan forbedre den ved hjælp af mindre ændringer – for at mindske risikoen for at få kroniske computerrelaterede smerter (RSI).

Vi kalder det Mousetrapper Moves.

ÆNDRING #1

Hold hænderne inden for skuldrene.


En centreret position for dine hænder er afgørende for at forhindre RSI. Et klassisk problem er, hvis du skal strække armen for at nå musen ved siden af tastaturet. Ved at bruge en ergonomisk mus som Mousetrapper får du en ergonomisk sund stilling, der holder dine arme og hænder afslappede. Undersøgelser har vist, at en centreret mus, ofte allerede efter blot et par ugers brug, giver en mærkbar forbedring.

…
…
ÆNDRING #2

Armene bør flugte med gulvet.


Slap af i skuldrene, og hold albuerne i en vinkel på 90 grader. Hvis du skifter stilling, skal du forsøge at holde en vinkel på mellem 70 og 135 grader. Forsøg at stå op flere gange i løbet af dagen.

ÆNDRING #3

Sid med begge fødder fladt i gulvet.


Juster stolen, så du har begge fødder fladt i gulvet med fødderne en lille smule foran dine knæ. Brug om nødvendigt en fodstøtte.

…